Förlängningsgafflar på truck – regler & riktlinjer

Förlängningsgafflar är en praktisk lösning när du behöver hantera skrymmande eller längre
gods än vad truckens standardgafflar klarar. För att använda dem på ett säkert och effektivt
sätt är det dock viktigt att följa gällande regler och riktlinjer. Här går vi igenom vad du
behöver tänka på när du använder förlängningsgafflar, när det är dags att byta ut gaffelarmarna
och hur du ska hantera trucken i lutningar för att minimera risker.
Vad är gaffelförlängare och när ska de användas?
Förlängningsgafflar används för att ge extra stöd vid hantering av långgods eller gods med stor
ytarea. För stabilitet ska den ursprungliga gaffeln vara minst 60 % av förlängningsgafflarnas
totala längd. Det betyder att om du använder en gaffelförlängare på 2000 mm, måste den
underliggande gaffeln vara minst 1200 mm lång.
De är konstruerade enligt standarden SS-ISO 13284 och finns i två huvudsakliga varianter:
- Förlängningsgafflar med öppen botten – en lättare konstruktion som passar för enklare
laster men inte bör användas för last vid gaffelspetsarna. - Förlängningsgafflar med sluten botten – en stabilare och starkare konstruktion som kan
hantera tyngre laster och som rekommenderas i de flesta fall.
Många anser att gaffelförlängare med sluten botten är ett bättre alternativ än de med
öppen botten, eftersom de ger en stabilare konstruktion. I de flesta fall är dock längre
standardgafflar det bästa valet. För att trucken ska prestera optimalt med gaffelförlängare är
det också viktigt att välja rätt truck, som passar just din verksamhet.
När ska gafflarna bytas?
Gaffelarmarna på en truck utsätts dagligen för slitage och tung belastning. Därför är det
avgörande att regelbundet kontrollera deras skick och veta när det är dags att byta ut dem.
Enligt AFS 2006:5 och standarden SS-ISO/TR 5057 ska gaffelarmarna genomgå ett gaffeltest
minst en gång per år. Om gaffelarmarna visar tecken på slitage eller deformering är det
viktigt att byta ut dem i tid för att undvika olyckor och skador på både gods och truckförare.
Vid testet kontrolleras:
✓ Synliga sprickor innebär omedelbart byte.
✓ En böjd eller krokig gaffelarm påverkar stabiliteten och ska bytas ut
✓ Slitage på blad, skänkel och fästklackar – om gaffelns tjocklek minskar med mer än 10 %
bör den bytas ut.
✓ Skillnaden mellan spetsarna får inte överstiga 3 % av gaffellängden
Hur ska du rikta gaffeln när du kör med en tungt lastad motviktstruck i en
backe?
Att köra en tungt lastad motviktstruck i en backe kräver rätt teknik för att bibehålla stabilitet
och minimera risken för att lasten tippar. För en trygg körning är det viktigt att hålla låg
hastighet, använda truckens motorbroms och undvika tvära svängar som kan påverka
balansen. Underlaget bör alltid vara torrt och halkfritt för att ge bästa möjliga grepp.
Grundregeln är:
✓ Vid körning uppför en backe – lasta trucken med gafflarna riktade framåt och uppåt för att
förhindra att lasten glider av.
✓ Vid körning nedför en backe – kör baklänges med lasten högst upp i backen för att
bibehålla stabilitet och undvika att trucken tippar framåt.
Tyngdpunktsavstånd truck – varför är det viktigt?
Tyngdpunktsavståndet på en truck är den punkt där lasten är som mest stabil, och det
påverkar hur mycket trucken kan lyfta utan att riskera att tippa framåt. För att trucken ska hantera
lasten på ett stabilt sätt bör tyngdpunkten alltid ligga på den underliggande gaffeln, inte på
förlängningsgaffeln.
Standardvärdet för tyngdpunktsavståndet är oftast 500 mm från gaffelryggen, men det kan
variera beroende på lastens storlek och viktfördelning.
Riktlinjer vid lyft
✓ Ju längre ut lasten ligger, desto mindre vikt kan trucken lyfta
✓ Om tyngdpunkten flyttas för långt fram riskerar trucken att tippa
✓ Vid användning av förlängningsgafflar förändras tyngdpunktsavståndet, vilket påverkar
lyftkapaciteten – därför bör alltid kapacitetsskylten på trucken kontrolleras